Thom Roosen

De vluchtige kennismaking van Thom Roosen (30) uit Veldhoven met ons orkest tijdens een uit wisseling enkele jaren geleden heeft het zaadje geplant dat heeft geleid tot zijn benoeming tot dirigent van ons Groot Harmonie Orkest.

Van huisuit is Thom saxofonist maar als muzikant heeft hij ook op klarinet en dwarsfluit in verschillende orkesten zijn sporen verdiend. Momenteel is Thom op klarinet spelend lid bij de harmonie Sub Umbra Meerveldhoven; is hij remplacant en solist bij verschillende regio-orkesten en is hij actief muzikant bij verschillende projectorkesten.

Als jeugdig solist reeg hij tussen 2012 en 2017 de eerste prijzen met lof aaneen tijdens solistenconcoursen en kampioenschappen. Tegenwoordig is hij ook regelmatig in de weer met kamermuziek en arrangeren. Zo schreef hij composities voor verschillende samenstellingen, van musical tot combo’s en harmonie-orkesten met koor.

Als dirigent heeft Thom al op jonge leeftijd ervaring opgedaan in Eerde, Culemborg en Vessem. Momenteel is hij ook dirigent van de harmonie OZOD in Tricht, de fanfare NJA in Sint-Oedenrode en de harmonie Euterpe in Venray. Ook staat hij voor het jeugdorkest van Sub Umbra in Veldhoven. Daarnaast heeft hij met succes het Zomerorkest Nederland mogen dirigeren. Als dirigent heeft hij zich naast de HaFaBra ook toegelegd op de symfonische- en lichte muziek. In de coronatijd is hij aan zijn Master orkestdirectie begonnen. Op 14 januari 2024 rondde hij deze studie succesvol af.

Thom kreeg zijn opleiding aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Na zijn vooropleiding klassiek saxofoon in 2012, koos hij een jaar later als bijvak saxofoon lichte muziek. In 2014 startte hij de opleiding HaFaBra-directie, die hij in 2019 succesvol afsloot. In de tussentijd haalde Thom ook de diploma’s op het bijvak klarinet, Minor Orchestral Conducting en directie Lichte Muziek. In 2018 studeerde hij af op klassiek saxofoon.

Thom Roosen