Eredirigent Peter-Paul van Esch

Na een hartverwarmend afscheidsconcert op 19 november 2017 in een volle, koude sportzaal van De Werft is Peter-Paul van Esch (11-3-1957) door voorzitter Joop Bisselink benoemd tot eredirigent. Bijna 30 jaar heeft hij zich als docent, leider van het Opleidingsorkest en achttien jaar als dirigent van het Groot Harmonie Orkest ingezet voor onze vereniging. Als muzikaal leider heeft hij zijn stempel gedrukt op de muzikale ontwikkeling van het orkest en de opleiding van de harmonie, motiveerde Joop de benoeming tot eredirigent.

Peter-Paul van Esch was van 29 maart 1999 tot 19 november 2017 muzikaal leider van het Groot Harmonie Orkest dat onder zijn leiding een grote muzikale ontwikkeling doormaakte en waarmee hij vele successen boekte. Twee promoties, het winnen van de Langstraat Cup en spraakmakende evenementen zoals The Night of Harmony en Verrassende Ontmoetingen  en buitenlandse concertreizen zijn de hoogtepunten.

Historisch

Historisch was de eerste promotie van de derde naar tweede afdeling op het concours in Veldhoven in 2003. In 2007 werd de concoursdeelname in Enschede bekroond met promotie naar de derde divisie. Historisch was ook het winnen van de Langstraat Cup in 2007 op het Langstraat Festival in Drunen. Daarmee werd voor het eerst de hegemonie van de topkorpsen doorbroken.

Met de Nights of Harmony zette Peter-Paul Harmonie Kaatsheuvel landelijk op de kaart. De spraakmakende uitvoeringen trokken duizenden bezoekers. Van alle Nights was die in 2008 voor Peter-Paul de absolute ‘topnight’.  Voor het eerst werd samengespeeld met Present Danger.

Onder zijn leiding werden ook buitenlandse concertreizen gemaakt naar Duitsland (Mehren), Frankrijk (Parijs), Engeland (Londen) en België (Oostende, Brugge en Gent).

Katalysator

Peter-Paul was de bouwer en katalysator van onze vereniging. Hij was het cement van onze muziekopleiding. Sinds eind jaren 80 tot op de dag van vandaag is hij verbonden aan onze vereniging als docent klarinet en saxofoon. Peter-Paul heeft vanaf zijn aantreden in Kaatsheuvel in 1989 het imago van de harmonie afgestoft en veranderd in een moderne, sprankelende muziekvereniging.