Zorg en muziek bepalen het leven van Esther

Zorg en muziek zijn de belangrijkste elementen die het dagelijks leven van huisarts en klarinettist Esther van Laarhoven (40) bepalen. De zorg voor haar patiënten, zorg voor haar gezin en het musiceren als soloklarinettist bij Harmonie Kaatsheuvel en andere orkesten weet ze op bewonderingswaardige wijze te combineren. Al 25 jaar lang is ze in staat om met haar tomeloze energie vele taken en werkzaamheden in te vullen. “Een duizendpoot” noemde harmonie voorzitter Gerard Bruijniks haar. De interesse voor het bespe len van een instrument werd bij Esther – ze was toen negen – aangewakkerd toen ze bij het programma van Paul de Leeuw René Klijn Mister Blue hoorde zingen. De saxofoonbegeleiding maakte grote indruk. “Ik was meteen verknocht. Zo spelen, dat wilde ik ook.” Toch zou ze pas op haar veertiende de stap naar een instrument ma ken. Nadat ze een snuffelbezoek had gebracht aan de klarinetles van haar tennis maatje Nicole Mikkers. Samen met leeftijdgenootjes muziek maken, dat triggerde haar. Met gemak somt ze een waslijst aan jeugdigen op waarmee ze later bij de harmonie muziek zou maken. “Maar hoe pak je dat aan? Niemand in onze familie maakte muziek en ook mijn ouders wisten niets van les sen en instrumenten.“

Bestuurslid Cees Klijn bood uitkomst en leverde bij Esther een klarinet af. Haar eerste lessen kreeg ze van Peter-Paul van Esch in een hok in de oude Werft. Technisch en muzikaal ging Esther als een speer. Na een half jaar speelde ze al ‘Wannebe’ van de Spice Girls in het Midden Orkest. En elk jaar ging ze wel op examen. Op haar 19e loodste Peter Paul Esther haar door het D-examen. Samen met Inez Ammerlaan, dochter van Gerian, speelde ze het duet uit het klarinet concert van Mendelssohn. “Het was in het Centrum voor Amateurkunst in Til burg het eerste openbare D-examen samen met het Groot Harmonie Orkest van Harmonie Kaatsheuvel”, kijkt ze trots terug. Haar muzikale kwaliteiten bleven niet onopgemerkt en al snel trokken andere orkesten aan haar. Zes jaar lang speelde ze bij Sint Gregorius in Haaren en vier jaar speelde ze es-klarinet bij L’Aventure musicale in Tilburg. Ook Orventus in Tilburg hielp ze door de 3e klarinetpartij voor haar rekening te nemen. In Nijmegen vormde ze met twee bevriende klarinettisten een trio dat regelmatig optrad. Sinds twee jaar speelt ze ook in Musicinq waar ze Dieke Pepping ver vangt vanaf diens tweede zwanger schap. Harmonie Kaatsheuvel is ze altijd trouw gebleven. Ook tijdens haar studie geneeskunde in Nijmegen. Om de twee weken reisde ze op maandag op en neer voor de repetitie. “Ik kwam dan ’s nachts om half een thuis. Ik deed dit liever dan de volgende ochtend om zes uur mijn bed uit te moeten. Het is een mooie club, waar ik het enorm naar de zin heb”, verklaart ze haar bevlogenheid. Het is ook de motivatie waarom ze als voorzitter van de concertcommissie de plaats van Dieke Pepping heeft ingenomen toen die voor het eerst zwanger raakte. Omdat Esther nu solo haar eigen huisartsenpraktijk runt is ze hiermee gestopt. Wel vervult ze nog steeds met veel plezier de functie van Orkestmanager. Esther: “Deze functie geeft veel voldoening omdat je met iedereen in het orkest op een andere manier contact hebt.” De liefde voor het instrument heeft ook doorgegeven aan haar zes jaar jongere broer Reinier. Hij begon bij de harmonie op trombone en speelt nu in het groot orkest fagot en althobo. Supertrots is Esther op haar 11-jarig dochtertje Jules. Zij speelt inmiddels in het Midden Orkest es-klarinet. Vorig jaar slaagde ze voor het A-examen en dit jaar gaat ze op voor haar B. Haar 8-jarig zoontje Faas is via het scholenproject verzot geraakt op de trombone. “Hij kreeg van Raymond (van Overbeek) een P-bone mee om uit te proberen en stond prompt de volgen de morgen om kwart voor zeven aan ons bed te toeteren.” De beslissing om voor huisarts te gaan studeren was ingegeven door bassist Kees Stravens en saxofonist Paul Jansen. “Zij waren mijn grote voorbeeld. Als huisarts sta je midden in de gemeenschap. Dat fascineert me. Ik vind het dan ook geen probleem als mensen binnen de harmonie mij aanklampen. Daar ben ik tenslotte voor.” Veel voldoening haalt Esther ook uit haar functie als ambassadeur weefseldonatie voor de Nederlandse Transplantatie Stichting. Hiervoor onderwijst zij huisartsen in de regio Brabant en Zuid Holland. En ze bespreekt het met de mensen. “Want wat is er mooier dan dat je na je dood nog mensen kunt helpen.” Esther steekt er graag tijd en energie in. “Zorgen zit gewoon in mij.” Vorig jaar werd Esther al uitgeroepen tot Kanjer van het Jaar. Ze werd toen geprezen vanwege haar inzet als muzikant en orkestmanager. “Jij bent een getalenteerd muzikant en de taak als orkestmanager vul je op een adequate manier in. Je bent de betrouwbare centrale persoon tussen dirigent en muzikanten van het groot orkest en schakel naar het bestuur. Je bent snel en doortastend in je handelen en je bruist van de ideeën”, motiveerde toen voorzitter Gerard Bruijniks de uitverkiezing tot ‘Kanjer’.