Staande ovatie voor dirigent Thom Roosen bij debuut in 2GETHER concert met Boskoop

Een staande ovatie viel dirigent Thom Roosen ten deel bij zijn debuut in de uitwisseling met de harmonie Excelsior Boskoop. Het enthousiaste publiek bij het lenteconcert ‘2Gether’ toonde daarmee zijn waardering voor de muzikale prestatie die Thom met het Groot Harmonie Orkest van Harmonie Kaatsheuvel vrijdagavond in Het Klavier had neergezet.

“Het was een mooi gevarieerd concert en vooral dat nummer Amaterasu bewees dat jullie nieuwe dirigent muzikaal al een stempel op jullie orkest drukt. Wij hebben al duidelijk een verschil gehoord. Het was een mooie avond”, concludeerden na afloop diverse trouwe bezoekers van onze concerten. Een mooier compliment kon Thom niet krijgen.

Thom zelf was ook tevreden en nam enigszins overdonderd de staande ovatie in ontvangst. “Vooral het kwetsbare middelste gedeelte van The Legend of Amaterasu werd prima uitgevoerd en ook To my country werd qua stemming heel mooi neergezet”, keek Thom terug. “Alleen bij Cumbanchero was het weer typisch Kaatsheuvel”,  lachte hij. Daarmee doelde hij op het enthousiasme waarmee het orkest zich de uitvoering eigen maakt en de dynamiek alleen het niveau forte kent.

Met de programmakeuze voor het lenteconcert ‘2Gether’heeft Thom iets van zijn ambities en muzikale ideeën vorm gegeven. Door te kiezen voor The Legend  of Amaterasu legde hij de lat hoog, maar Thom wist toch in relatief korte tijd het hele orkest klaar te stomen voor een gedegen uitvoering. Voor het publiek was het een nieuwe ervaring die zeer werd  gewaardeerd. De uitvoerige toelichting die Thom voorafgaand over deze indrukwekkende compositie gaf nam de vele bezoekers mee in het verhaal van de oude Japanse legende van Amaterasu, de godin van de zon. Met de uitvoering van zijn eigen arrangement van España Cañi, een Spaanse paso doble, bewees Thom binnen het groot orkest nieuwe accenten te kunnen leggen. Bovendien wist hij in the Lion King solistisch de kwaliteiten binnen het orkest een mooi podium te geven.

Mooi optreden Boskoop

Voor de muzikanten van Excelsior Boskoop was het de eerste keer dat ze in Kaatsheuvel optraden. Ook bij hen na afloop volop tevreden reacties over hun eigen optreden en de ambiance in de theaterzaal van Het Klavier. Hun dirigent Bart Roobol en onze dirigent Thom Roosen kennen elkaar van het vakantieorkest Ad Hoc waarin ze samen speelden. Deze samenwerking bracht beide harmonieën bij elkaar in dit lenteconcert op de vrijdagavond.

Ook Bart Roobol had een programma samengesteld waarin hij zijn creatieve ideeën over muziek invulling had gegeven. Zo liet hij trots zijn mooie saxofoonsectie stralen in ‘A Night in Tunesia’.

Bovendien liet hij het prachtige werk ‘Wonders of nature’ vergezeld gaan met prachtige filmbeelden die het publiek aan het doek kluisterden.

Geslaagd was ook de best moeilijke uitvoering van de filmmuziek van de Japanse animatiefilm ‘My Neighbor Totoro’. Met Arabesque als opening maakte Boskoop meteen duidelijk, dat ze muzikale uitdagingen, ondanks kwetsbare passages, niet uit te weg gaat. Met La Belle Histoire gaf Excelsior Boskoop een vrolijke slot aan een prachtige muzikale avond.

‘Muziek verbindt’

Terecht dat voorzitter Gerard Bruijniks van Harmonie Kaatsheuvel na afloop filosofeerde over het feit dat muziek mensen verbindt. Iets wat juist in deze rumoerige  tijd zo belangrijk is en waaraan jonge dirigenten als Thom en Bart een belangrijke bijdrage leveren. Het applaus van publiek en muzikanten klonk instemmend. Een pakketje lokale biertjes onderstreepte voor beide dirigenten de waardering.