Muziek maken is Anny’s lust en leven

Gerrit doorbrak voor Anny de ban

Als jeugdig muzikantje werd Anny de Jong-Oerlemans (70) de dupe van een akkefietje dat haar vader en ooms hadden binnen de voormalige harmonie Euphonia. Het werd Anny, die es-klarinet speelde, verboden om lid te worden van de gefuseerde Harmonie Kaatsheuvel. Pas ruim 25 jaar geleden brak Anny’s echtgenoot Gerrit de ban. Hij meldde Anny aan als lid en daarmee meende hij zelf voorgoed af te zijn van het gezeur van Anny die het verenigingsgevoel miste en naar elke activiteit van de harmonie wilde. En pas toen zes jaar geleden ook oom Harrie Oerlemans overleed durfde Anny toe te treden tot het Seniorenorkest De Langstraat e.o.

De ban van haar vader en ooms had grote impact op Anny, want zegt ze: “Muziek maken maakt me gelukkig. Het is mijn lust en mijn leven.” Zolang haar vader leefde zocht Anny naar alternatieven om toch maar muziek te kunnen blijven maken. “Ik had als kind niks te vertellen. Ik had geen keus, maar helemaal zonder muziek kon ik niet. Daarom ging ik les op orgel nemen bij buurman Piet van Dijk, de toenmalig dirigent van Apollo. En ik ging naar De Schotjes, de doelzakband in Tilburg.”

Bij De Schotjes kwam Anny niet verder dan de lessen op de chanter, de aanblaas of melodiepijp. Na ruim een half jaar bleek ze De Schotjes toch niet te kunnen combineren met haar opleiding tot kraamhulp en het gezinsleven. Haar man Gerrit was internationaal chauffeur en alleen in de weekenden thuis. En wanneer hij thuis was en er activiteiten van de harmonie waren, dan moest hij met Anny mee. Dat was hij beu en daarom meldde hij Anny op 1 januari 1998 aan als lid van Harmonie Kaatsheuvel.

Een start op klarinet of saxofoon zat er niet in. Ze werd min of meer door bestuurslid Cees Klijn gedwongen bariton te gaan spelen. “De bariton is nooit mijn keus geweest. Maar het was muziek maken op bariton of niks”.  Dirigent Peter-Paul van Esch heeft me later nog geprobeerd naar hoorn te praten, maar daar voelde ik helemaal niets voor.”

Dankzij een toevalstreffer kwam Anny toch weer op klarinet terecht. Ze begeleidde op klarinet kleindochter Mahien naar haar A-diploma en kon zodoende binnen het groot orkest de overstap van bariton naar klarinet maken. De liefde voor de muziek heeft Anny in ieder geval ook doorgegeven aan haar kinderen. Dochter Kirsten was slagwerker bij de drumband  Beatrix en zoon Michiel heeft gitaar leren spelen.

Artrose speelt Anny op dit moment parten en maakt het pijnlijk om klarinet te spelen. Daarom is ze overgestapt op saxofoon.  Daarmee heeft ze in het Midden Orkest het speelplezier weer helemaal terug. “Ik heb nu les van Juan. Misschien kan ik later de stap naar het groot orkest  nog maken, maar het zal moeilijk worden”, beseft Anny terdege. Ook in het Seniorenorkest De Langstraat speelt ze nu 1e altsax.

Tijdens de algemene ledenvergadering, waarbij echtgenoot Gerrit en de kinderen aanwezig waren,  plukte voorzitter Gerard Bruijniks fragmenten uit de muzikale loopbaan van Anny. Hij prees haar voor haar trouw en toewijding. Hij overhandigde haar de oorkonde behorend bij de onderscheiding van de muziekbond BBM en gaf echtgenoot Gerrit de eer om Anny de zilveren bondsspeld op te spelden. Namens de vereniging overhandigde hij een cadeau, waarmee hij de waardering van bestuur en collega muzikanten bevestigde.