Muzieklessen op school spreekt kinderen aan

Het is elke keer weer een prachtig gezicht om te zien hoe de kinderen van groep 5 op alle vijf basisscholen in Kaatsheuvel zich storten op de instrumenten, die voor het scholenproject liggen uitgestald. De kleurrijke klarinetten, trompetten en trombones, dwarsfluiten, altsaxofoons, bariton en slagwerkstokken met emmers die als trommel fungeren hebben een grote aantrekkingskracht op de kinderen. Onze muzieklessen spreken de kinderen duidelijk aan.

Na de eerste les, waarin ze alles over de instrumenten wordt verteld, staan ze te popelen om zelf op een van de instrumenten te blazen.

Sommigen lukt het al meteen om er een fatsoenlijke noot uit te krijgen en dan zorgt een complimenterend “heel goed joh, prima gedaan” voor een blij en stralend gezicht. De meesten doen hun best en laten een krachtige piep horen, maar ook dat is reden genoeg om ze een pluim te geven waarna ze fanatiek doorgaan en pas ophouden als ze tot de orde worden geroepen.

Slechts een enkeling blaast de wangen bol zonder enig geluid te produceren en dan is de teleurstelling van het gezicht af te lezen. Wat dan wel helpt is een stimulerend “probeer het eens op een ander instrument” en als het dan wél lukt glimt het kind van oor tot oor.

Voor alle kinderen geldt dat ze op het instrument hoe dan ook kunnen meespelen op het ritme van het nummer “The bare necessities” dat ze tijdens de tweede les op school hebben geoefend. Het stimuleert ze om toch zeker van de partij te zijn tijdens het afsluitende concert met het Midden Orkest in Het Klavier. Want dan kunnen ze papa, mama, opa, oma, broertjes en zusjes  en vriendjes laten zien en horen wat ze in een paar lessen hebben geleerd.

Tijdens de muzieklessen op school worden de kinderen steeds in twee groepen gesplitst. Onze slagwerkdocent Demos Horn ontfermt zich over de groep die hij alles vertelt over ritmes en slagwerkinstrumenten waarna ze zelf op emmers ritmisch aan de slag gaan. Dat Demos soms streng moet optreden om iedereen bij de les te houden is inherent aan het enthousiasme waarmee sommigen zich letterlijk op de trom storten en van geen ophouden weten. Dat geldt feitelijk ook voor de groep waarmee onze saxofoonleraar Juan Ramirez aan de slag gaat. Juan weet met zijn uitleg en demonstratie van instrumenten de aandacht op te eisen, maar wanneer eenmaal de instrumenten zijn verdeeld ontstaat er een kakafonie aan geluid die alleen met een verheven stem kan worden gestopt. Soms is zelfs ook een corrigerend ingrijpen van de ‘juf’ nodig om de discipline erin te houden.

Hoogtepunt voor de kinderen blijft steeds de afsluiting in Het Klavier waar Anne Peters de regie heeft en zij de kinderen meeneemt in wat ze in de lessen op school geleerd hebben. Samen met het Midden Orkest wordt er vervolgens fanatiek mee gespeeld, waarbij de groepen wisselen tussen blaasinstrumenten en slagwerk. Met dit miniconcertje krijgen ouders en kinderen een mooi beeld van wat de harmonie te bieden heeft, wat voor leuke afwisselende muziek er wordt gespeeld en op welke instrumenten de kinderen les kunnen krijgen.

Na afloop wordt er door de kinderen steevast gretig gebruik van de mogelijkheid om met begeleiding van onze eigen jeugd in de foyer instrumenten uit te proberen. En wanneer er serieuze interesse is voor het bespelen van een instrument kunnen de ouders hun kind aanmelden van een gratis proefles. Daar wordt maar wat graag gebruik van gemaakt.

Het Midden Orkest brengt tijdens het afsluitende concert met het spelen van “Carnaval festival” dank aan De Efteling die met een forse bijdrage het scholenproject financieel ondersteunt. Voor onze penningmeester Leo Bisselink een flinke opsteker want het scholenproject neemt toch elk jaar een flinke hap uit de begroting. Afgelopen keren moesten er tientallen gratis proeflessen worden bekostigd, maar het eindresultaat was het allemaal de moeite waard. Zeventien kinderen hebben zich aangemeld voor onze muzieklessen en daar mogen we trots op zijn. Het is voor onze Opleidingscommissie ook een enorme stimulans om energie te blijven steken in het scholenproject. Daarbij gesteund door het enthousiasme van de schooldirecties, die onze muzieklessen volledig omarmen en het zien als een verrijking van het onderwijs waarmee op onze eigen manier invulling wordt gegeven aan ‘Muziek in de klas’.