CEFF9F43-2550-4781-A643-BEDB46FB4D3B
30 mrt | Driedorpenconcert
12 apr | 2GETHER concert met Harmonie Excelsior

Brel en Brass een lang gekoesterde belevenis

Het was al weer een hele tijd geleden dat we als Groot Harmonie Orkest een avond vol muzikaal topamusent hebben kunnen neerzetten. Met het binnenhalen van Brel & Brass tekenden we voor een bijzondere samenwerking met de Belgische zangeres  Micheline Van Hautem en haar sidekick bastrombonist Jos Jansen. Daarmee was een onvergetelijk avondje theater met muziek van hoog niveau verzekerd. Het publiek in het vrijwel uitverkocht Klavier genoot met volle teugen en reageerde laaiend enthousiast met de aanbeveling om dit soort optredens meer te organiseren. “Laat Shaffy en brass maar komen”, klonk het in de  brasserie van Bij Anton, waar volop in superlatieven over zangeres en orkest werd nagepraat. Ook over de sfeervolle inbreng van accordeonist Antoine van Wanrooij uit eigen Kaatsheuvel. Antoine bracht de foyer voorafgaand aan het concert en in de pauze met zijn musettes in Franse sferen en ook samen met het orkest bewees hij dat zijn deelname een schot in de roos was.

 

 Uitgerekend op de geboortedag van de Belgische chansonnier Jacques Brel (8 april 1929 in Schaarbeek) bracht de Vlaamse Micheline Van Hautem in een vrijwel uitverkocht Klavier de liedjes van Brel tot leven. Zij bezorgde samen met ons Groot Harmonie Orkest, special gast bastrombonist Jos Jansen en de accordeonist Antoine van Wanrooij het laaiend enthousiaste publiek een onvergetelijke theateravond.

 

Micheline Van Hautem bewees in Het Klavier alle facetten van het oeuvre van Jacques Brel te beheersen. Van uitbundige vrolijkheid tot ingetogen melancholie. Het lieflijke, maar ook het rebelse en zijn voorliefde voor (Vlaamse) vrouwen vielen op hun plaats in de sfeervolle theaterzaal waar de ode aan Brel een verrassende performance kreeg. Met een heel groot compliment aan ons Groot Harmonie Orkest  onder de bezielende leiding van dirigent Geert Schrijvers. De muzikanten vertolkten muzikaal perfect de gevoelens die Brel in zijn liedjes stopte. Het orkest kwam tot een perfect samenspel met Micheline die van het begin tot het eind het publiek wist te boeien.

 

Met haar heerlijke Vlaamse tongval kreeg ze al snel een klik met het publiek. Micheline nam het publiek mee door het gevarieerde repertoire van Brel dat een mooie afspiegeling was van diens wisselende gevoelens. De in Gent geboren Micheline Van Hautem was in Het Klavier de absolute ster van de avond die recht deed aan de erfenis van haar landgenoot Brel. Door te openen met Vesoul zette Micheline haar gehoor meteen midden in het onstuimige leven van Brel, want Vesoul vertelt het verhaal van een wispelturige vrouw die Brel meer dan gek maakte.

 

Het thema liefde, de zoektocht daarnaar en de ruwe scheiding krijgen in veel chansons van Brel een eigen spannende muzikale invulling. Micheline Van Hautem weet daar als geen ander een grandioze uitvoering aan te geven.  Daarbij wordt ze fantastisch aangevuld door haar robuuste bastrombonist Jos Jansen die met zijn fluwelen klank een extra dimensie geeft aan de chansons van Brel en de krachtige stem van de charmante zangeres.

 

Maar ook Micheline zelf blijkt op dwarsfluit meermaals een bijzondere toevoeging die in het samenspel met Jos Jansen de tribune kippenvel bezorgt. Ze kleedt overigens toch haar nummers op een specifieke manier in. Enerzijds door met haar kleding te switchen – de rode jurk en zwart bolhoedje werden verwisseld voor een charmant wit broekpak – en anderzijds door gebruik te maken van attributen en instrumenten zoals een parasol en bekkens en haar dwarsfluit.

Hoogtepunten van Brel & Brass waren ongetwijfeld Ne me quitte pas, dat door Micheline in het Afrikaans (Moe nie weggaan nie) werd vertolkt, het aanstekelijke Les Flamandes en vooral La Quête en Marieke dat ze respectievelijk samen met de kopersectie en de saxofoonsectie van de harmonie ten gehore bracht.

 

Natuurlijk ontbraken het opzwepende Port d’Amsterdam en Bruxelles niet. Met het afsluitende ‘Ik Weet Wel Mijn Lief’ bracht de in Nice woonachtige Belgische zangeres een vertederende ode aan Zjef Vanuytsel waarmee ze in 1973 furore maakte.

 

In het eerste deel van het concert Brel & Brass brachten het Groot Harmonie Orkest en accordeonist Antoine van Wanrooij het Klavier in Franse sferen met herkenbare melodieën als Cent mille chansons, Chansons d’amour, Les Miserables, Paris Montmartre en Le Lac du Connemara. Allemaal nummers die het bij het publiek goed deden en tegelijk ook de potenties van ons groot orkest weergaven. Zeker ook toen er solo’s moesten worden ingevuld. Sjors Pepping op tenorsaxofoon, Anne Peters op dwarsfluit, Reinier van Laarhoven op althobo en Ellen van Overbeek op bugel lieten horen dat ze (gediplomeerd met het D-diploma) muzikaal heel veel in hun mars hebben. Dat gold overigens ook voor onze koper– en saxofoonsectie en onze slagwerkgroep, die een prachtig samenspel met Micheline neer zetten.

 

Onze presentator in spé Ruben Hazenberg (16) stal de show met zijn onbevangen aankondigingen en met zijn steenkool Frans verwierf hij de sympathie van het publiek. Ruben, die vaste kracht is in onze slagwerkgroep, wil zich in de toekomst meer gaan toeleggen op het presenteren. Hoewel de voorbereiding door ziekte niet optimaal was, liet Ruben zich niet van de wijs brengen. Hij kreeg ook het publiek massaal in actie bij de afsluitende klanken van Le Lac du Connemara.

Ruben liet dozen met tissues in het publiek rondgaan waarna iedereen enthousiast met de tissues begon te zwaaien op de muziek van het orkest. Daarmee toonde het publiek zijn liefde voor de Franse muziek. Deze Belgische traditie werd een feestje dat op de tribune gretig werd opgepikt.

 

Micheline Van Hautem was na afloop lovend over het enthousiaste Kaatsheuvels publiek,  de diversiteit van het orkest, de klankkleur en de manier waarop het orkest en solisten invulling hebben gegeven aan deze uitvoering van Brel & Brass. 

“Jullie waren fabuleus, jullie enthousiasme was aanstekelijk en ik apprecieer de fijne blend.” Ook het publiek was na afloop vol complimenten over de muzikale invulling van dit concert dat door Micheline Van Hautem, Jos Jansen, Antoine van Wanrooij en het Groot Harmonie Orkest met zijn solisten onder leiding van Geert Schrijvers tot grote hoogte werd gestuwd. Het Klavier beleefde een topavond.