Trombonebattle beloond met lof

Trombonebattle 1

De muzikale battle in Het Klavier tussen Raymond(49) van Overbeek en zijn zoon Onno (17) om de hoogste punten bij het D-concert is in een gelijkspel geëindigd. Onze twee trombonisten ontliepen elkaar niets. Niet in de muzikale prestatie en niet in de beoordeling, oordeelde de driekoppige jury. De gelijkwaardigheid straalde af van de punten. Alleen maar negens voor instrumentale- en muzikale vaardigheden. “Geslaagd met Lof”, complimenteerde juryvoorzitter John Groeneveld.

Het D-tromboneconcert waaraan ook het Nederlands Young Trombone Collectief, het Hooipolder Trombone Kwartet en het Groot Harmonie Orkest van Harmonie Kaatsheuvel deelnamen kwalificeerde de jury als uitzonderlijk’. “Wij hebben nog nooit meegemaakt dat een vader en zoon samen zijn opgegaan voor het D-examen, het hoogste in de amateurmuziek. En dan ook nog op hetzelfde instrument: de trombone”. Groeneveld concludeerde aan het eind van een enerverende muzikale avond, dat de prestaties van beide solisten ‘van uitzonderlijk hoog niveau’ waren.  “Jullie waren aan elkaar gewaagd. En het is grappig om te zien, dat jullie op dezelfde manier spelen.”

Zowel de juryvoorzitter als onze voorzitter Gerard Bruijniks prezen de begeleiding door Pieter de Kok en Mark Boonstra, een van Nederlands toptrombonisten.  “Een juiste begeleiding en talent zijn de basis om dit hoge niveau te kunnen bereiken”, onderstreepten ze. Gerard was onder de indruk van het jurywerk. Hij zag dat er ‘minutieus werd gevolgd wat er gespeeld werd en wat er op papier staat’. “Moeilijke stukken, prachtig uitgevoerd. Het is een hele opgave om hier een oordeel over  te vellen“, vond Gerard.  “Ga er maar aanstaan”, gaf ook presentator Carlo Bergmans de jury mee bij hun beraad. Carlo praatte losjes en op een prettige manier het programma aan elkaar, stelde alle gastmuzikanten voor en voorzag de te spelen nummers van interessante informatie.

Bijzonder en een aangename aanvulling op dit D-examen waren de optredens van het Young Trombone Collectief (foto onder) en het Hooipolder Trombone Kwartet. (foto). Het was voor het eerst dat ze in Kaatsheuvel te beluisteren waren. Het luisterend publiek in Het Klavier genoot met volle teugen. Er ging een andere muzikale wereld voor hen open. De verfijnde klassieke klanken van het kwartet tegenover de moderne warme meerstemmige composities van het jeugdig trombone collectief dat voor dit concert werd versterkt met drums en gitaar.

Trombonist Bart Bergmans, opgegroeid bij onze harmonie en nu op weg naar een professionele carrière, versterkte speciaal voor Onno de bezetting voor een heerlijke uitvoering van Urbie Greens There’s that raining day waarin voor Onno met een solistische hoofdrol Was weggelegd. Bart en Peter Nouws en Jens Pennings van het trombonekwartet vulden samen de trombonepartijen in bij de concertwerken van Onno en Raymond. En speciaal voor de uitvoering van Colors kreeg Onno aanvulling door harpiste Liselotte de Nooijer uit Waspik.

Grote waardering was er ook voor het mooie pianospel van Maike Mennensdie Raymond begeleidde met een pittige compositie van Camille Saint-Saëns,. “De Franse componist die bekend is van de danse macrabe in het Spookslot van de Efteling.”, verduidelijkte Carlo.

Niet alleen voor de solisten Raymond en Onno, maar ook voor het Groot Harmonie Orkest onder leiding van Geert Schrijvers was het een verademing om de concertwerken tot een goed einde te brengen. Geert: “Ik ben heel tevreden en trots. Het werk Colors van Onno was moeilijk maar totaal verschillend met het Trombone Concerto dat Raymond had gekozen. Voor het orkest was het laatste misschien wel het moeilijkst. De voorbereiding is door corona heel beperkt geweest en als je dan hoort wat er nu is neergezet, dan is dat een groot compliment aan het orkest waard.”