Koperensemble omlijst stijlvol indrukwekkende dodenherdenking

Een koperensemble van onze harmonie heeft op 4 mei voor een stijlvolle omlijsting gezorgd van de indrukwekkende dodenherdenking bij het Vredesmonument in Kaatsheuvel. (foto rechtsboven). Het ensemble speelde ingetogen werken van Mendelssohn, Schumann en Saint-Saëns. En evenals voorgaande jaren blies trompettist Edwin Molenschot de “Last Post”.

Onze dank gaat uit naar de muzikanten Edwin Molenschot, Ellen van Overbeek, Maike Mennens, Ans Bergmans, Cora Jansen, John Jansen, Maarten de Visser, Onno van Overbeek en Raymond van Overbeek die met het ensemble voor een mooie invulling bij deze bijzondere bijeenkomst zorgden. Ook het popkoor Undercover zorgde voor een mooie muzikale bijdrage.

Het was na de coronajaren voor het eerst dat er weer een dodenherdenking kon plaats hebben waarbij onder grote belangstelling op gepaste wijze burgers en militairen worden herdacht die sinds het begin van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties of bij vredesmissie zijn omgekomen. De Stichting Oranjevieringen had met als woordvoerder Frans van Dongen weer een indrukwekkende bijeenkomst georganiseerd.

Burgemeester Hanne van Aart hield een toespraak, kransen werden gelegd en de drie gilden van Loon op Zand zorgden voor een vendelgroet. Er werden twee bijzondere verhalen verteld.

Het ene ging over dwangarbeider Herman van Gulik uit Kaatsheuvel. Hij ontsnapte uit Duitsland, werd in Nederland toch weer opgepakt en in een cel gezet om weer naar Duitsland te worden overgebracht. Hij kon uit de cel ontsnappen, maar durfde niet. In Duitsland vond hij de dood in een concentratiekamp.

Het tweede verhaal ging over het kindertransport uit Vught in juni 1943. 1300 Joodse kinderen werden op treintransport gezet naar Sobibor. Enkele dagen later kwamen ze daar aan en werden meteen in de gaskamers om het leven gebracht. Huiveringwekkend.

Het koperensemble en het publiek sloten de bijeenkomst af met het Wilhelmus.