Edwin Molenschot had déjà vu met gemeente

De gemeente Loon op Zand kon in coronatijd twee jaar op rij rekenen op trompettist Edwin Molenschot om bij de jaarlijkse dodenherdenking zonder publiek bij de MAST de The Last Post en het Wilhelmus te blazen. Alleen het College van Burgemeester en Wethouders was daarbij aanwezig, onder wie wethouder Jan Brekelmans. En zo ontstond er een ‘déjà vu’ bij de huldiging van Edwin, die dit jaar zijn 40-jarig jubileum als muzikant viert. “Daar zijn we je als gemeente zeer dankbaar voor”, wilde de wethouder graag kwijt in zijn toespraak tijdens het Jubelconcert in Het Klavier.

Brekelmans wist dat Edwin zijn muzikale carrière is begonnen in de Johan Willem Friso-kapel. En dat Edwin vele jaren binnen het groot orkest van Harmonie Kaatsheuvel als eerste trompettist heeft gefunctioneerd. Het grote gezin en de drukke werkzaamheden hebben hem en echtgenote Marlein, die hoorn speelt, gedwongen even een pas op de plaats te maken. Maar het muzikale bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en dus zochten ze samen een uitweg om die harmonieloze periode zo kort mogelijk te maken.

Die hebben ze gevonden. En daarmee werd voorzitter Gerard Bruijniks op zijn wenken bediend. Want, zo zei hij bij de overhandiging van het jubileumcadeau en bloemen namens de vereniging, “Ik hoop dat jullie beiden weer spoedig je instrument kunnen oppakken en terugkeren in het orkest.“

De oplossing: Marlein keert op de maandagavond op hoorn terug in het Groot Harmonie Orkest en Edwin gaat om de veertien dagen bij De Kromme Noten de trompetsectie versterken. Eerder was Edwin al ruim 15 jaar vanaf de oprichting in 1988 trompettist bij De Kromme Noten.

Ook het vrijwilligerswerk van Edwin bleef niet onopgemerkt. Wethouder Brekelmans sprak zijn waardering uit voor Edwin’s inzet in de keuken tijdens het jaarlijkse kamp voor de jeugd. Ook maakte hij zich verdienstelijk bij de jaarlijkse kerststerrenactie en tijdens de vele festivals Turfgeblaos die De Kromme Noten organiseerden.

Als trouw lid van de harmonie maakte Edwin zich ook verdienstelijk tijdens alle afleveringen van The Night of Harmony, waarmee de harmonie zich regionaal nadrukkelijk op de kaart zette. Tijdens The Night of Harmony van 2004 leerde hij zijn huidige echtgenote Marlein Verbraak kennen die sindsdien op hoorn meespeelt in het Groot Harmonie Orkest.

Samen startten ze het bedrijf Podotherapie met inmiddels zes vestigingen en 14 man personeel. Hun vijf kinderen werden allen ‘Vriend van Harmonie Kaatsheuvel’ gemaakt en als sponsor hebben ze de laatste jaren belangrijke impulsen gegeven aan de opleiding van de harmonie.

Als verenigingsmens is voor Edwin de derde helft na de repetities net zo belangrijk. Als barvrijwilliger heeft hij vanaf de overgang naar Het Klavier hieraan een belangrijke bijdrage geleverd..