CEFF9F43-2550-4781-A643-BEDB46FB4D3B
30 mrt | Driedorpenconcert
12 apr | 2GETHER concert met Harmonie Excelsior

Ovatie voor Ellen

De staande ovatie van het publiek voor het sublieme optreden van trompettiste Ellen van Overbeek (18) was de ultieme beloning voor een bijna perfecte solistische uitvoering die door de jury bovengemiddeld met een 8.5 werd beoordeeld.

De ritmische vaardigheden en samenspel met het Groot Harmonie Orkest werden door de juryleden Jan van den Eijnden en Jef van de Sande beloond met een 9 en dat was het grootste compliment dat niet alleen Ellen als solist maar ook het orkest onder leiding van Geert Schrijvers kreeg toebedeeld. Want met het complexe Trumpet Town had Ellen voor een moeilijke route naar haar D-diploma gekozen.

Met het ogenschijnlijke gemak waarmee ze het enthousiaste publiek in Het Klavier bespeelde bewees Ellens’ technische vaardigheden en beheersing van haar instrument, zoals jurylid Van den Eijnden  in zijn beoordeling omschreef.

Waardering mooiste beloning

Kon. Erk. Harmonie Kaatsheuvel - concert D-examen Ellen van Overbeek

Zowel op bugel als op trompet zette Ellen een boeiend muzikaal pallet neer. Met prachtige melodische lijnen en uitdagende, spannende frases, precies zoals componist Otto Schwarz in Trumpet Town bedoeld heeft. Deze compositie is op maat gemaakt voor de trompet. Met enerzijds veel flair en een stoere uitstraling en anderzijds een weemoedig en melancholisch karakter. Ellen gaf met haar solo aan deze compositie een flitsende en boeiende uitstraling.

Dat deed ze ook geheel volgens de opvattingen die  arrangeur Geert Schrijvers met zijn Aria en Kyteman met Sorry hebben verweven in hún composities. De warme klanken van de bugel bezorgden het publiek kippenvelmomenten. En als onbetwist bewijs van haar talenten trad Ellen in de voetsporen van bandleader Collin Benders, bekend als Kyteman, die met de compositie Sorry festival  Lowlands bestierde en zelfs de tweede plaats in de top 40 behaalde.

Loon naar werken….

Dat het D-concert met Ellen in de hoofdrol van hoog niveau was bewees het oordeel de jury. De begeleiding op piano door Maike Mennens (bijgestaan door Leo Bisselink) bij de concertetude voor trompet werd uitzonderlijk hoog op D-niveau gewaardeerd. En ook de muzikale ondersteuning door het Groot Harmonie Orkest onder leiding van Geert kreeg alle waardering van de jury waarmee werd onderstreept dat de harmonie aanhaakt bij een hoog muzikaal niveau.

De prettige ongedwongen presentatie door ons erelid Carlo Bergmans zorgde voor een ontspannen ongedwongen sfeer in de goed gevulde theaterzaal van Het Klavier. Het had zijn weerslag op de perfecte presentatie van soliste Ellen. Ogenschijnlijk onbewogen, maar feitelijk bol van de zenuwen bespeelde zij de bugel en de trompet. Met haar D-diploma plaatst Ellen zich in de inmiddels lange lijst van muzikanten die via onze eigen opleiding het hoogste muzikaal niveau voor amateurs hebben bereikt. Op 23 april volgend jaar volgen op trombone vader Raymond en broer Onno.

Onze trotse voorzitter Gerard Bruijniks bedankte de jury en in het bijzonder Ellen en het Groot Harmonie Orkest die een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen etaleerden nadat meerdere malen vanwege de coronaperikelen het D-concert moest worden geannuleerd. Loon naar werken uiteindelijk. De complimenten van de jury, bloemen en een presentje van de vereniging en een ovationeel applaus waren de ultieme beloning.