Gehoorbeschermers, noodzakelijke investering

Met de aanschaf van vijf geluidsschermen op standaard heeft het bestuur een belangrijke en vooral noodzakelijke investering gedaan. Het is een kostbare uitgave waarmee een bedrag van € 575 is gemoeid, maar voor het welzijn van de muzikanten meer dan waard. Om de schermen te beschermen en goed te kunnen vervoeren heeft Maurice van Overbeek en speciale kist gemaakt waarin in de toekomst het dubbele aantal schermen kan worden opgeborgen.

In steeds meer orkesten klinkt de roep om gehoorbeschermende maatregelen. Vooral de muzikanten die voor trompettisten en trombones zitten krijgen het bij fortissimo’s flink te verduren. Meerdere muzikanten hebben privé speciale oordoppen aangeschaft, maar deze kostbare uitgave is niet iedereen gegeven. Geluidsschermen zijn de perfecte oplossing. In samenspraak met leverancier Cees Tak van Q Sax en de instrumentencommissie zijn de gebogen schermen die achter de muzikant worden geplaats, uitgeprobeerd. De hoornisten en basklarinettisten waren enthousiast. De eerstvolgende repetitie kunnen ze nu met een gerust hart plaats nemen op hun vertrouwde plek in het orkest.